021-91691175
info@noavaransh.ir
آدرس : تهران - شهرستان شهریار - خیابان ولیعصر - کوچه گلها - پلاک 26 - طبقه 4 

آموزشگاه ارمغان طلوع نوآوران (شهریار)

تلگرام 
09190385709
09190385709
واتساپ
شماره تماس
09033169845
فرم ثبت نام

جلوگیری از پرش ذهنی

 

تعیین زمان مطالعه برای هر کس متفاوت است. بعضی شب زود می‌خوابند و صبح زود بیدار می‌شوند و مطالعه می‌کنند. بعضی شب تمرکز بیش‌تری برای مطالعه دارند.

تمرکز ذهنی امری اکتسابی است که با تمرین و تلاش می‌توان به آن دست پیدا کرد. کسب توانایی تمرکز حواس به کاهش عوامل حواس‌پرتی بستگی دارد؛ یعنی هر چه عوامل مزاحم تمرکز کم‌تر باشند، مدت‌زمان تمرکز حواس بیش‌تر می‌شود و برعکس. پرش ذهنی دو منشأ دارد: درونی و بیرونی

منشأ درونی اندیشه‌ها و افکار انسان است که ناشی از مسائل جسمی و روحی (نظیر غم، استرس، گرسنگی، بیماری، نگرانی و...) است.

منشأ بیرونی به محیط اطراف بستگی دارد؛ مثل صدای ناهنجار، نور شدید یا ضعیف و... .

برای تمرکز حواس هنگام مطالعه و جلوگیری از پرش ذهنی می‌توانید از راهکارهای زیر بهره ببرید:

1- محل مطالعه: اولین عامل مؤثر در مطالعه، محلی است که می‌خواهید در آن مطالعه کنید. محیط آشنای یک اتاق موجب تمرکز بیش‌تر می‌شود؛ چون لوازم آن اتاق هر روز پیش چشم شماست و کم‌تر توجهتان را به خود جلب می‌کند. باید خود را از دنیای خارج جدا کنید و اتاقی مجزا با نور و حرارت مناسب داشته باشید و هر چه نیاز دارید در دسترس باشد.

2- زمان مطالعه: تعیین زمان مطالعه برای هر کس متفاوت است. بعضی شب زود می‌خوابند و صبح زود بیدار می‌شوند و مطالعه می‌کنند. بعضی شب تمرکز بیش‌تری برای مطالعه دارند. تعیین زمان مطالعه و کشف زمان مناسب، به خود شما بستگی دارد. با پیدا کردن زمان مناسب مطالعه می‌توانید درس‌هایی که تمرکز بیش‌تری دارند در ساعتی که متمرکزتر هستید مطالعه کنید و در ساعات دیگر شبانه‌روز از روش‌های دیگر مانند مشاهده‌ی DVD، مطالعه از سایت کانون، تست آنلاین، آزمون گرفتن از خود یا مطالعه‌ی درس‌هایی که نیاز چندانی به تمرکز ندارند بهره ببرید.

3- قدرت نه گفتن: به دوستان، اطرافیان، برنامه‌های تلویزیونی، تلفن همراه، شبکه‌های مجازی و هر چه شما را از مطالعه دور می‌کند و باعث وسوسه‌ی مطالعه نکردن می‌شود، نه بگویید. این عوامل مزاحم را حذف، دور یا کمرنگ کنید. اگر این اراده در کسی قوی نیست باید هنر نه گفتن را در خودش تقویت کند.

4- افکار مثبت: یادگیری ثمربخش زمانی رخ می‌دهد که از خودتان تصویر مثبتی داشته باشید. مرتباً با خود تکرار کنید که «می‌توانم، می‌دانم، می‌خواهم، انجام می‌دهم، باید انجام دهم» خودپنداری مثبت، میل یادگیری را افزایش می‌دهد.

5- به سؤالات آماده پاسخ دهید: قبل از شروع مطالعه، تست بزنید یا به نمونه‌سؤالات امتحانی پاسخ دهید. این کار باعث می‌شود مغز فعالانه مطالعه کند و به دنبال پاسخ بگردد و به طور عمیق درگیر مطالعه شود.

6- تندخوانی: هر چه تندتر بخوانید ذهن مجبور است تمرکز بیش‌تری داشته باشد. اگر کند بخوانید ذهن فرصت اضافی می‌آورد و پرت می‌شود. ذهن می‌تواند در دقیقه هزاران کلمه را از خودش عبور دهد. از تمام پتانسیل ذهن استفاده کنید و به آن فرصت ندهید.

7- عبارت‌خوانی: به جای خواندن کلمات، عبارات و جملات را بخوانید. در این حالت باید سرعت خواندن شما معادل سرعت اندیشیدن شما باشد؛ بنابراین ذهن فرصتی برای پرش و حواس‌پرتی پیدا نمی‌کند.

8- اجمالی خواندن: در این حالت مطالب را سازمان‌دهی‌شده مطالعه می‌کنید؛ یعنی از جزئیات صرف نظر می‌کنید و نکات اساسی را مطالعه می‌کنید. در این حالت سؤالات زیادی برای ذهن به وجود می‌آید و دقت شما افزایش پیدا می‌کند.

9- تجسسی خواندن: در این حالت انواع سؤالات جزئی و کلی را طرح و عمیق مطالعه می‌کنید تا به پاسخ سؤالات برسید. در این روش علاوه بر افزایش تمرکز، درک عمیق‌تری از معانی و مفاهیم کتاب نیز خواهید داشت.

10- آغاز سریع: به محض نشستن پشت میز مطالعه، مطالعه را شروع کنید. فرصت ندهید که قبل از آغاز مطالعه افکار مزاحم به سراغتان بیاید. اجازه ندهید چیزی جز مطالعه، ذهنتان را به خود مشغول کند.

11- استفاده از راهنما: هنگام مطالعه از یک راهنما مانند مداد، انگشت و... استفاده کنید. در این حالت علاوه بر تمرکز بیش‌تر، از خستگی چشم نیز جلوگیری می‌شود.

12- نشان‌دار کردن: با استفاده از مداد یا ماژیک مخصوص، نکات مهم و اساسی را علامت‌گذاری یا نشان‌دار کنید. برای این کار دقت خاصی در مطالعه داشته باشید تا نکات مهم را پیدا کنید.

13- یادداشت‌برداری و حاشیه‌نویسی: این یک فعالیت پویاست که جسم و ذهن را درگیر می‌کند. سعی کنید بعد از مطالعه‌ی یک پاراگراف یا صفحه، آن‌چه را فهمیده‌اید و به خاطر دارید، بدون رجوع به کتاب بنویسید. این شیوه‌ای قوی در بازیابی و انتقال مطالب به حافظه‌ی بلندمدت است؛ ضمن این‌که تمرکز حواس بالایی نیاز دارد و آن را تقویت می‌کند.

14- تنوع روش: از روش‌های متنوع در مطالعه استفاده کنید. گاهی قدم بزنید (که حالت خوبی نیست!)، گاهی پشت میز بنشینید (که بهترین حالت است)، گاهی DVD ببینید، گاهی از فایل‌های صوتی استفاده کنید، گاهی مطالب سایت کانون را مطالعه کنید. راه‌های متنوع و مختلف زیادی برای تقویت و تکمیل آموخته‌ها و افزایش توان یادآوری آن‌ها وجود دارد.

15- نوشتن: یک برگ کاغذ سفید کنارتان باشد و افکار مزاحم خود را یادداشت کنید و به آن‌ها بگویید بعداً به سراغشان می‌روید. یا به ازای هر بار پرش ذهنی، یک علامت یا شکل در کاغذ بکشید و وقتی برگه پر شد آن را روی دیوار بچسبانید.

16- تست بزنید: اگر با رعایت تمام موارد، باز هم نیاز به تمرکز بیش‌تری دارید ولی نمی‌توانید به اندازه‌ی کافی تمرکز کنید، مطالعه را تعطیل کنید! حالا وقت آزمون دادن است. تعدادی تست را انتخاب کنید و زمان‌دار تست بزنید. در این حالت مجبورید در زمان مشخص تعدادی تست حل کنید. برای تست‌‌ها و ارزیابی آن‌ها زمان تخصیص خواهید داد و به تسلط بیش‌تری در آن مبحث خواهید رسید. یک تیر و دو نشان!

17- تغذیه‌ی مناسب: قبل از مطالعه، غذاهای چرب و سنگین میل نکنید. آن‌چه بیش از هر چیزی نیاز دارید قند است. برای تنظیم قند خون از مواد قندی مصنوعی نظیر شکر، قند، شکلات و... استفاده نکنید. عسل، خرما، کشمش منابع طبیعی قند هستند.. نان سبوس‌دار به نگه داشتن سطح قند خون کمک می‌کند. سبزیجات، میوه‌جات و مغزها را در برنامه‌ی غذایی‌تان قرار دهید. صبحانه‌ی مقوی و مغذی فراموش نشود.